torsdag 15 mars 2012

Trento

En vitmålad Trento från Troeds
Originalet; Sideboard, Nils Jonsson för Troeds, modell Trento (Bild lånad från Lauritz.com)
Det här med att måla om gamla möbler har ju alltid varit ett billigt sätt att förnya hemmet, minns att under 90-talet var det vanligt i min bekantskapskrets (mestadels fattiga studenter) att man fyndade gamla möbler på loppis och målade om. Det var då väldigt ofta teakmöbler, hopplöst ute som de var, som råkade ut för detta. Det är förstås lätt att vara efterklok när det gäller trender, vem vet vilka möbler vi om tio år ångrar att vi "fräschade upp"?

Hur som helst så visade det sig att mannen jag blev sambo med hade hittat en kvarlämnad, mycket sliten "Trento" från Troeds i sitt källarförråd när han flyttade in i sin lägenhet. Inte för att han tänkte så mycket på vad det var för möbel, han såg mest en gratis tv-bänk och massor av förvaring. Han målade den grön och funderade på att kapa benen på den, vilket han lyckligtvis lät bli att göra. När vi sedan flyttade ihop målade vi den vit och, ja, använder den fortfarande som tv-bänk och dvd-förvaring. Det är den snyggaste tv-bänk jag någonsin haft, trots att den inte är i originalskick (och hade den varit det så hade jag nog inte använt den som tv-bänk)...

6 kommentarer:

  1. Den är snygg vit också men hade varit såååååå mkt bättre i teak! Jag har en Trio från Troends som är i teak men den används ändå som TV- och stereobänk.

    SvaraRadera
  2. Allting har sin tid och ommålat gammal teak kommer också att vara barn av sin tid förr eller senare.

    SvaraRadera
  3. Snygg men snyggare i original.

    SvaraRadera
  4. Tycker att det är helt ok att man målar om möbler om de är för slitna, bättre det än att man inte vill ha dem.
    Men hade jag fått välja hade jag kanske sparat benen och dörrarna i teak. :)

    SvaraRadera
  5. passar på att skriva en lite hälsning till alla bloggar vi följer

    Glad påsk!

    önskar herr och fru Ljunggren /Retroprylar

    SvaraRadera