tisdag 10 april 2012

Leksaker från förr (eller källaren)

En John Blund-docka utan skor

Brioleksaker från 70-talet

En Texasbank i trä

En plastkatt på hjul, tyvärr är ett hjul trasigt.

"Rowlf the Dog" från Mupparna
Klossar/pussel

Lillen har inte bara ärvda saker, denna har Katarina virkat till honom. Förutom gamla leksaker gillar jag även hemgjorda!
Vår källarvåning och dess innehåll är under ständig förvandling (dvs vi flyttar om kartonger och påsar beroende på årstid, eller som sambon kallar det; spelar schack med saker). I helgen gick jag ner för att stoppa undan dotterns urväxta kläder, fastnade i en låda och kom upp med gäng leksaker. Inte hennes då, utan grejer från sambons barndom, det mesta från sent 60- och tidigt 70-tal. För mig som är äldst av fyra syskon är det närmast overkligt att det finns så mycket kvar...det enda jag har kvar från min barndom är en briojärnväg och låda lego. Jag var ett s.k. kreativt barn - inte många leksaker var hela och rena efter min framfart och det som höll gick i arv till nästa syskon. När jag tänker efter var vi nog rätt "kreativa" alla fyra...

Vi har inte kommit igång med renoveringen av det blivande barnrummet (jo, svärmor fixade gardinerna), men jag gör sällan saker i rätt ordning så naturligtvis var jag tvungen att inventera leksakerna först. Det är ju detaljerna som gör rummet, det vet ju alla ;)

Jag brukar kolla efter leksaker på loppisar men hittar sällan något intressant, trasiga barbiekopior med risigt hår verkar vara det enda som går att uppbringa i denna landsända. Därför är det extra roligt att hitta fina leksaker i sin egen källare. Kom just på att vi faktiskt har barbiedockor med risigt hår i en låda någonstans...men de får nog ligga kvar där ett tag till. Spara till nästa generation kanske?

4 kommentarer:

  1. Ibland beklagar jag mej över att jag har så lite kvar sen jag var liten, iallafall av leksaker, För hade plingplongspelet och trumsetet från Rowells,som jsg fick när jag var 6 år, legat undanstoppad för att i dagens läge plockas fram, hade det varit en kär ägodel. Min gunghäst står alljämt kvar i sovrummet som en barndoms-relik. Och några barnböcker i ett skåp.Och så blir man lite nostalgisk på äldre dar:John Blund köpte jag på en antikaffär i Berlin och så har jag fått för mig att ha en Televinkenpå bordet.
    Spara till nästa generation och håll tummarna att de röner uppskattning :)

    SvaraRadera
  2. Så fina gamla leksaker, vilken guldgruva ni hade i källaren! :)
    Den lilla katten är hur söt som helst!

    SvaraRadera
  3. Så fine gamle leker, klart dere må spare til neste generasjon:) Vi samler på alt av gamle leker , spill og bøker:)

    Klem Trine

    SvaraRadera
  4. Åh kan jag inte få köpa kloss-pusslet med djur på av dig? Hade det som liten och har letat i 40 år efter det!!!

    SvaraRadera