torsdag 23 juni 2011

Ärvda och loppisfyndade glas

Mystiska men vackra från G.P.I. AB Kosta
Oj vilken trög loppisvecka det varit! Var på en frikyrklig loppis i tisdags och hittade småkrafs, men inget "fyndigt". Och jösses vad folk det var där! Annars brukar jag fynda varje gång jag är där, men nu var det verkligen urplockat. Så jag har i stället tröstat mig med två after work den här veckan, samt att rota lite bland grejerna som jag redan har. Jag har försökt att hitta information om de här glasen som vi fick med huset; de är märkta med "G.P.I. AB Kosta", tillverkade på 60-talet (enligt svärfars fru som köpte dem direkt från fabriken). Men det skulle vara roligt att veta vem som designat dem. Vad står G.P.I. för? Hittar inget på nätet, så jag får väl vara old school och leta information i böckernas värld. Jag kan inte mycket om glas, jag har mest bara köpt udda dricksglas på loppisar utan att riktigt reflektera var de egentligen kommer ifrån. Men man lär så länge man lever...

Den här fantastiska shakern hittade jag i källaren förra sommaren

Loppisfyndade likörglas
Förra sommaren hittade jag en shaker i glas och nysilver i en kartong i källaren, och det var kärlek vid första ögonkastet! Jag tycker dock att den förtjänar bättre cocktailglas än de jag köpt på det stora möbelvaruhuset, men jag har hittills inte hittat några samtida glas som matchar. Trägen vinner sägs det ju, så de dyker nog upp till slut :)


I morgon är det dags för en mindre släktträff i sommarstugan, så jag önskar er en trevlig midsommar och hoppas att nästa vecka blir full av lyckade loppisbesök!

6 kommentarer:

  1. Fin shaker - den har jeg type har jeg ikke set før. Rigtig charmerende!

    SvaraRadera
  2. Hej Anette.
    Fine fund som altid :o)
    Hvis du har lyst, har jeg lagt en blogudfordring til dig under mit seneste indlæg.
    Kh Charlotte.

    SvaraRadera
  3. Tack Charlotte, vad roligt och vilken ära! Jag ska genast börja jobba på en to do-list (vilket inte borde vara så svårt med tanke på hur mycket jag har att göra) :)

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker shaker! Och jag har också prioriterat after work före loppis i veckan vilket såklart varit väldigt trevligt, men nu börjar det klia i loppisfingrarna! :)

    SvaraRadera
  5. Har du fått reda på vad G.P.I. står för. Jag har nämligen fyndat vackra likörglas som det står G.P.I. AB Kosta på och jag hittar inget på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej jag har inte hittat något, men å andra sidan har jag inte hittat någon bra bok om glas heller... :/

      Radera