måndag 12 mars 2012

En stilstudie av Stilmönster


Jag önskar att jag kunde sy så fina klänningar...

Vem är mor och vem är tonåring, det är frågan.

En mycket liten pensionär. Hm. 




Väldigt käckt! Men hur klättrar man i träd med en sån kjol?


"40 år och UNG?!" utbrast min mor när hon såg detta. "Hon ser ju ut att vara äldre än mig!" Kan tillägga att min ömma moder fyller 55 år idag.

Okej. Jag hade ju tänkt att vara med i förra veckans bloggutmaning, men det kom saker emellan och så har jag väl inte så många kannor som er andra heller...jag jobbar fortfarande på att hitta den perfekta tekannan (den där som inte spiller, ni vet). Hur som helst så hade jag även tänkt att sy ett par gardiner, men har tydligen slarvat bort undertrådskapseln. Då var det ju tur att jag hade en trevlig gammal "Stilmönster" från 1959 att roa mig med i stället! Tänk att förr så sydde man sina egna kläder, och var stolt över det också. Jag önskar att jag hade tiden, talangen och undertrådsspolen för då skulle jag minsann sy...ett par gardiner, och några kuddfodral. På sin höjd. Men drömma går ju.

2 kommentarer:

  1. Fniss! Ja den som ändå kunde sy. Då hade jag gått loss på dräkten som gör en 40- åring ung! :)

    SvaraRadera
  2. gun.frank@hotmail.com6 juli 2012 kl. 11:39

    Hej, villken nostalgitripp det blev av att titta på dessa mönster.Min första klänning sydde jag för hand 1948, fick inte röra mammas singermaskin nålarna var dyra. KRAM o tack för titten <3

    SvaraRadera