tisdag 23 augusti 2011

Tapetångest deluxe

Bild från http://mydeco.com/
Nu är vi nästan färdiga med att renovera vardagsrummet, och jag kan hitta fram till mitt loppisskåp tack och lov. Det var tidigare två rum, ett vardagsrum och ett separat matrum, men vi rev väggen mellan dessa och fick ett jätterum i stället. MEN det stora jobbet var då att måla papptaket som dessutom i ena rummet var i en härlig baby-bajsbrun nyans (tidigt 70-tal i ett nötskal). Papptak måste målas med oljebaserad färg, som är både dyr och hälsovådlig. Så, när vi efter ett helt års ångest satte i gång, så fick min stackars sambo göra det mesta jobbet själv eftersom jag befinner mig i en, ähm, fysiskt känslig period. Alltså, inget tungt arbete, absolut inga giftiga ångor, och inte ens byggöl. Suck.

Hur som helst så satte han mig på uppgiften att bestämma en tapet som vi ska ha som fondvägg bakom tvn (vi är inte så trendkänsliga att vi har fattat att det är totalt ute med fondväggar). Det första jag föreslog var min (och många andra retrobloggares) stora favorit, "Dandelion Clocks" från Sanderson. Men där blev det tvärnej. Ett par hundra tapeter senare var det fortfarande ingen som kändes rätt, väggen är ganska stor så det är tvunget med stormönstrat i någon form för att det inte ska se prickigt ut. Jag vill dessutom ha färg, sambon är mer förtjust i vitt, men jag börjar känna mig snöblind i mitt eget hem så där tänkte jag inte ge mig. Allt verkade hopplöst, ända tills min stora kärlek med förtvivlan i rösten frågar mig "Men vilken vill du ha? Vi tar den du vill ha, du får bestämma". Varpå jag visade honom "Dandelion Clocks" igen, och han säger: "Den är ju jättesnygg, den tar vi!" Yours truly fattade ingenting, men tre minuter senare hade han beställt den från Tapetorama. Så, ännu ett i-landsproblem löst, och vi har snart ett färdigt vardagsrum. Före- och efterbilder kommer senare, det är tre veckors leveranstid på tapeterna, men det kan jag stå ut med!

Lite lustigt, medan jag författade detta ser jag att Porslinsbloggen skrivit om just tapeter! Jag letade efter gamla tapeter med de är ju svindyra så det var inte ens att tänka på. Skriv på hans petition, om du också tycker att gamla tapeter borde tas upp i produktion igen!

11 kommentarer:

  1. Grattis till det "känsliga tillståndet". ;) Och skönt att mannen insåg vilken vacker tapet det är till slut!

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Lite tufft har det varit i sommar när jag inte orkat loppat så mycket som jag velat! Och jo, jag vet inte vad jag skulle gjort om han inte ändrat sig...då skulle vi väl suttit tapetlösa än i dag ;)

    SvaraRadera
  3. Hahaha...kul med tapetångesten, jag vet vad du menar :-)

    Grattis förresten ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag har handlat massor av tapeter från Gitte Bortbytingen. Hon har ju fått in en hel del fina 50-60-talstapeter. Men de ni har beställt är ju jättefina!!:)
    Och förstår jag saken rätt så är det snart läge för barntapeter också....;)

    SvaraRadera
  5. Grattis till tapetvalet och "tillståndet" !

    SvaraRadera
  6. Grattis till ett bra val! Du kanske har sett på min blogg att vi också ska ha den som fondvägg? Leta på Tapet i min blogg så får du alla inlägg om min tapetångest ;)

    SvaraRadera
  7. Tack! Jo jag läste det förut, att ni hade bestämt er för den och tänkte att det är kul att vi har samma smak :) Jag hoppades ju innerligt på att min sambo skulle förstå hur snygg den är...men han var nog tvungen att komma på det själv ;) För mig var det ju ett självklart val!

    SvaraRadera
  8. Men den där är ju superfin och den kommer att göra sig perfa hos er! ^^

    Puss!

    SvaraRadera
  9. Ska bli kul att se det färdiga resultatet för er sen :) Vi har äntligen fått ner luftvärmepumpen från den väggen som ska tapetseras (har flyttat den till hallen, vem sätter egentligen en brummande luftvärmepump ovanför TVn!???!) så framöver hoppas jag att vi orkar ta tag i målning och tapetsering :)

    SvaraRadera
  10. Förresten, vad ska ni ha för färg på väggarna runt? Jag vill ha vitt men eftersom tapeten är beige i grunden tror jag att det blir för stor kontrast om man väljer kritvitt. Jag köpte en provburk med en nyans som heter S0500-N idag. Ska provmåla och se hur den passar mot tapeten. Den är väl ungefär vad som kallas "snövit".

    SvaraRadera
  11. Anna: En luftvärmepump ovanför TVn?? Låter väldigt opraktiskt ;D Vi tänkte sätta igång med tapetseringen ikväll *peppar peppar* så ska jag visa bilder här sen hur det blev...tur att vi köpt alldeles för mycket tapet ifall det går illa! Vi har en gråvit färg på de andra väggarna, den ena väggen har inbyggda skåp och där är själva stommarna gråa, så vi får väl se hur det blir ihop färgmässigt. Den är ju som sagt beige i grunden, men det är gråa inslag i tapeten så jag hoppas att det kommer att funka ihop. Annars får vi väl måla om ifall det ser alldeles förskräckligt ut ;) Det ska bli spännande att se ert resultat!

    SvaraRadera