fredag 13 maj 2011

Gamla kokböcker

"Snabbmat" innehåller mest recept på sådant vi skulle kalla "husmanskost" idag. 
Matförslag till något som kallas "tonårsdans". Hollywood-hamburgers!
Jag älskar kokböcker, i synnerhet gamla sådana. Husmodern har gett ut en hel del fina små kokböcker, rikt illustrerade med färgglada rätter på megasnyggt porslin. I brist på photoshop handkolorerades bilderna, kanske lite överdrivet ibland, men jag tycker det är charmigt. Jag blir både hungrig och glad! Så länge det inte råkar röra sig om aladåber vill säga, som var mäkta populära förr. Jag kan inte tänka mig värre maträtt faktiskt.


Jag har hittat de flesta kokböckerna på loppisar, men det var länge sen jag råkade på någon nu. Det kanske är fler än jag som tycker att det är kul med gamla Husmoderns köksalmanack? Jag har såklart mest siktat in mig på 50-talet, men min mamma har några från 40-talet där man kan hitta bra recept på grävling (om någon känner sig sugen). Krigsåren var hårda...


Så snyggt!


Tänk vad gott allt såg ut att vara på den tiden! Till och med "fiskpinnar i ättikslag".

Ha en bra helg alla! :)

4 kommentarer:

  1. Fantastiska kokböcker! Bilderna är så osmakligt smakliga! Typisk 50-tals foto. Underbara färger på bilderna med både Orups Strikt glas och Spisa Rib tallrikar! Håller med om att det är riktigt kul att kolla i dom! Speciellt på dukningarna, men även på dom ibland märkliga recepten och matuppläggningarna. Fiskpinnar i ättikslag! Hahaha...huga ligen! Jätte fin samling du har!

    SvaraRadera
  2. Ja jag har inte lagat så mycket ur dom måste jag erkänna! Sillpytt var en höjdare dock, med strömming i stället för kött, och hackat kokt ägg i stället för det vanliga stekta ägget. Smörgåsarna kan också ge en del inspiration, annars var de rätt dåliga på att krydda förr i tiden...och så var det ju de där aladåberna ;)

    SvaraRadera
  3. Jag hittade tre stycken häromdagen, de finns i min butik nu.
    De var ganska små och hade nummer på ryggen. Smårätter, bakverk och något sånt hette de. Supergulliga med tecknade bilder på framsidan. En riktig nostalgikick. :)

    SvaraRadera
  4. Hej, jag har en kasse gamla kokböcker som är till salu. Skickar gärna lista/bild om du är intresserad! Maila: solberg@kodebor.se

    SvaraRadera