måndag 18 april 2011

Källarfynd i pysselrummet

Det blev inga loppisar igår, så jag gick ner i källaren istället. Vi köpte vårt hus av svärfar, som bott här i nästan 40 år, och när han flyttade lovade vi att vi skulle städa ur det mesta av grejerna som inte han och hans fru ville ha kvar. Nu visade det sig att de inte precis gjort några större utrensningar när de bodde här, så det har varit ett hårt men roligt arbete att gå igenom och sortera, kasta och fynda bland allt gammalt skrot. Vi är inte färdiga ännu kan jag tillägga...

Just nu håller jag på att göra i ordning ett pysselrum, där jag kan inreda hur jag vill utan att visa någon som helst hänsyn till de övriga familjemedlemmarnas åsikter och smak. Så självklart blir det mest 50-tal! Jag tänkte visa några roliga prylar jag hittade i källaren igår:



En liten väska (som innehåller gamla leksakssoldater i plast) och några barnböcker, bland annat Pelle Svanslös. Hittade även ett gammalt Monopol (som man kan skymta uppe till vänster).



Två röda dalahästar...


En kitschig oljemålning med medelhavsmotiv. Vet inte om jag ska gilla eller inte, men jag älskar ramen ;)




Hittade en del textil också, bland annat några Marimekkotyger. Det ska jag nog inte använda i pysselrummet, men det var så fint så jag tyckte det kunde få vara med ändå.

Vi har som sagt inte rensat klart, så fler fynd kommer nog att dyka upp. Ägghönan i förra inlägget är också ett källarfynd, räddad från loppishögen av min sambo. Nu syns det inte så tydligt, men väggfärgen i rummet är också äkta vintage...en ganska läskig mintgrön nyans med frekvent förekommande flottfläckar och en hel del spikhål. Mer shabby än chict om man säger så...

Trevlig måndag på er alla!

5 kommentarer:

  1. Källarfynd... vilken Lyx!! Fina saker du hittat :)

    Vi lever i en slit och släng tid. Hur ska det gå för våra barn som blir intresserade av det vi lämnat kvar på vinden, eller jag menar...tippen.

    SvaraRadera
  2. Jo jag tycker det är riktigt roligt, trots att det är mycket skräp också. Som att ha en egen loppis i källaren!

    Jag försöker att tänka på vilka saker mina barn skulle vilja ha, men det går ju inte att spara på allt. Däremot kan man ju lämna grejer till välgörenhet och loppisar, den enas skräp är den andres fynd ;)

    SvaraRadera
  3. Åhh fin väska och Marimekko tyget... I love it!

    SvaraRadera
  4. Källar fynd, vilket vackert tyg.

    SvaraRadera
  5. Snacka om att ha nära till Loppisen! Lyxigt!
    Det är så spännande när den äldre generationen ska städa ur sina källarförråd, jag följer nuförtiden alltid med på storstädningar! Man vet ju aldrig vad dom kan kasta för godsaker!

    SvaraRadera