torsdag 14 april 2011

Namnlösa sötnosar






De här mystiska kopparna råkar man på ibland. Kopparna är namnlösa, men faten är märkta med Rörstrand. Den gula koppens fat har nr 611 (har ett större fat också som är märkt 612) och den blå koppens fat har nr 592. Siffrorna har dock inte hjälpt mig hittills när jag sökt information om dessa. Antar att den större blå är en tekopp (de var ju inte så stora förr i tiden) och den mindre gula är en kaffe/mocca-kopp? De liknar Kolorita, men de har en annan form, är ganska tjocka och är vita inuti. Den lilla informationen jag hittar på nätet om liknande porslin  menar att det rör sig om gammalt caféporslin. Herr Movarp önskade en större bild på den blå koppen, jag har dock ingen vidare bra kamera så det är svårt att göra den blå färgen rättvisa. Jag älskar verkligen pastellfärger, i synnerhet blåa nyanser, så jag hoppas hitta fler av samma sort. Vilket är lite olikt mig eftersom jag helst har en kopp av varje sort, förmodligen ett släktdrag. Men det ska jag berätta om en annan gång! :)

10 kommentarer:

  1. Om du råkar på fler blå kan du väl tänka på mig, jag skulle gärna ha ta i en eller några såna...

    Den stora är tekopp och den lilla kaffekopp, det är som du säger mest sannolikt restaurang-/café-porslin.

    Märkningen som du ser är enkel, 612 är andra halvåret 1961, 592 är andra halvåret 1959, 611 = första halvåret 1961 etc...tillverkningsperiod helt enkelt!

    Jag tycker de är grymt snygga, tänk när dom serverade kaffe och te i såna koppar istället för det vanliga tråkiga vita restaurantporslinet!!!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag definitivt göra! Man tycker ju att detta porslin borde finnas i mängder någonstans om det varit "vanligt" café/restaurangporslin? SÅ många kan ju inte ha gått i kras genom åren?

    Tack för info, jag har ju faktiskt läst det där med tillverkningsperiod någonstans förut, men det var tydligen alldeles för svårt att komma ihåg ;)

    Håller med om att de är otroligt snygga, går ju inte ens att jämföra med de uttjatade latteglasen eller vita tråkporslinet!

    SvaraRadera
  3. Jag har en uppsättning sådana av den blå sorten. Köpte dom i Göteborg på ett gammalt cafe. Behålla eller inte behålla, är frågan.

    Mvh Thomas

    SvaraRadera
  4. Thomas: Behålla så klart! Annars är vi många som vill köpa :)

    SvaraRadera
  5. Synd att man inte kan lägga in bilder här. Det hade varit kul att se vad Ni tycker. Inte för prisets skull utan just för ett omdöme. Dom är ganska charmiga..

    SvaraRadera
  6. Jag söker också fler av dessa! Har några av de gula kopparna! Säljer du så säg till :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja får jag för mig att sälja så hör jag av mig...men just nu vill jag inte ;)

      Radera
  7. Den liknar Capri, som är väldigt lik Rosmarin från Rörstrand.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag har kommit över 3 kaffefat och en kopp av detta porslin.Faten är märkta "rörstrand 542" De är i en mellanblåblå nyans och är i helt perfekt skick. Är det någon som är intresserad av att köpa? =)

    Mejla isåntfall!: johanna.ericsson@hotmail.co.uk

    SvaraRadera