tisdag 3 maj 2011

En bekännelse


Är det bara jag som tycker att Gefle Kosmos är ganska härlig? Som de flesta redan vet är det en klassiker designad av Berit Ternell och den tillverkades mellan 1966-1977. Kopparna är väl inte helt i min smak, men jag älskar tekannan och äggkopparna. Servisen verkar inte vara särskilt efterfrågad om man ska gå efter priset hos antikhandlare, loppisar och på tradera. Det här är ännu ett "husarv" som vi inte kunde motstå, jag tänkte att den kunde vara bra att ha (ja jag tänker rätt ofta så) och var väl vid första anblicken inte lika förtjust i den som min sambo var. Men nu har jag börjat gilla den! Tänk att det sena 60-talets formgivning vinner större och större plats i mitt hjärta. Jag är sedan långt tillbaka ett stort fan av musiken, kläderna och modskulturen, men vad gäller inredning, design och formspråk så har jag alltid vurmat mer för 50-talet. Men nu får jag nog erkänna att jag gillar Kosmos. Fast den är sååå 60-tal!

5 kommentarer:

  1. Min svärmor har också en liten förälskelse till Kosmos, och för 3 år sedan hittade vi en kopp för 3 kronor. Inte illa pinkat må jag säga...

    Men jag håller med: Den är fin!

    /Josefin

    SvaraRadera
  2. Ternell vann faktiskt pris för Kosmos 1967, periodvis har den nog varit poppis, blir nog så igen ska du se! Var glad så länge du kan hitta delar billigt!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Kosmos! Skulle kunna tänka mig att samla på den!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att kosmos är härlig, rolig form och fin färg på glasyren. Det är bara en bonus att den är billig också! :)

    SvaraRadera
  5. Kul att ni också gillar den! Jag började ju fundera på om jag var den enda...

    SvaraRadera