fredag 20 maj 2011

Tulpan, Ceylon och veckotidningar

Hemmets Veckotidning från 1965 och 1967

Kaffekoppar "Tulpan", Helmer Ringström för Gefle. En liten gul skål "Ceylon", Gustavsberg.


Jag var ju på en kvällsöppen loppis i onsdags, och hittade några fina saker. Dels fastnade jag för fyra kaffekoppar "Tulpan" (Gefle), jag har aldrig sett kopparna förut, bara tallrikar. Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att ett av faten har ett ordentligt nagg (eller snarare flisa) så nu hoppas jag på att ha turen att komma över ett nytt fat när jag ändå gräver bland alla udda fat på loppisar. Jag köpte även en liten gul skål "Ceylon" från Gustavsberg, som påminner om den gula Gefyr pastell, så den får vara kompis med mina Gefyr vid alla fantastiska matuppläggningar jag ska göra i sommar (läs: kommer antagligen användas som snacksskål).

Hittade även några roliga gamla veckotidningar från 60-talet, jag har mest Femina och Husmodern från 40- och 50-talet, så jag tyckte att Hemmets Veckotidning från 60-talet skulle vara ett bra tillskott till samlingen.

I morgon är det lantliv som gäller, så då kanske det blir till att svänga in på en loppis på vägen dit. Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Kopparna är fina. Har bara sett dem som fat och assietter tidigare. Just nu kommer jag inte ihåg vem som gjort dekoren men det står i boken Svenska serviser...trevlig loppishelg!

    SvaraRadera
  2. Hej igen. Bläddrade i boken på bibblan. Helmer Ringström står bakom dekoren.

    SvaraRadera
  3. Tack Gila, det hittade jag också, bra bok den där "Svenska serviser"! Synd att det fattas så många serviser bara :) Skulle ju gärna vilja veta vem som ligger bakom dekoren på min favorit-Siv från Rörstrand...

    SvaraRadera