söndag 1 maj 2011

Tygskatter från 60-talet

Marimekko "Mustasukkainen" 1967


Den här ser ut som "Glimminge" från Borås cotton, vet ej om det stämmer?
Vet inget om de här, lite väl diskreta för att vara 6o-tal...? Känns nästan lite 80-tal.
Marimekko "Paprika" 1966

Inventerade bland tygerna som följde med huset, och konstaterar att svärmor minsann hade koll på trenderna. Huset är byggt 1965, och sambons familj flyttade in i början av 70-talet. Man tog ut svängarna vad gäller färger och mönster lite mer på 60- och 70-talet än på 50-talet, som jag är mer förtjust i. Men jag gillar det ändå, men jag skulle nog inte orka se det varje dag. Vi har ju alla olika smak, gudskelov. Jag tror att jag är ganska präglad av en extremt färgmixad barndom, minns att vi hade storblommiga röda tapeter i köket och att köksmöblerna var gröna. Tyvärr övergick det hela till ett stilmässigt kaosartat 80-tal, med stil- och färgkrockar i varje vrå. Hos mormor och morfar och hos farmor hade tiden stannat nån gång på 50-talet, och där var det ju alltid så mysigt att vara. Så jag leker diskbänkspsykolog och skyller min besatthet av pasteller och teak på gamlingarna i släkten.

Pasteller var uppenbarligen inte grejen i slutet av 60-talet. Färgmixarna i de två översta bilderna är så vågade att kameran blir generad, eller åtminstone något överansträngd. Jag gillar dock gardinen på den nedersta bilden (Paprika), den är dessutom specialsydd för köksfönstret, så jag sätter nog upp den där i sommar. Vad jag ska göra med de andra tygerna har jag inte bestämt ännu. Tänk om jag någon gång kommer över pastellfetischen? Knappast troligt, men när barnen vuxit upp kommer de antagligen att behöva gå i terapi efter pastellöverdosen de blivit utsatta för i sin barndom, och till det passar ju vissa av tygerna utmärkt!

4 kommentarer:

  1. Jätteläckra tyger, men jag hller med om att det kanske är lite mycket färg...
    Jag har nog också fastnat i farföräldrar-träsket, älskar deras gamla fina hus renoverat i bästa 50-talsanda. (Trähuset var och är dessutom målat i en härlig mintgrön färg, herregud så fint!) Minns köksbordet med Virrvarr-skiva, Redalådorna över den låga diskbänken, alla härliga TV-tranor i teak och den ljusgröna Kobra-telefonen.

    Men du gör nog rätt i att spara tygerna, man kan alltid ändra sig... Och Paprika-gardinen känns inte för svår färgmässigt så den tycker jag absolut att du ska använda. :)

    SvaraRadera
  2. De tre översta är mina favoriter, älskar färgerna. Om du vill sälja, så hör av dig.

    SvaraRadera
  3. Trillvippa: Det låter som ett fantastiskt hus! Har de kvar det alltså? Mina mor- och farföräldrar är tyvärr döda men minnena lever kvar...

    Randiga Tråden: Jag ska tänka på saken, det är mycket möjligt att jag vill sälja, man kan ju faktiskt inte spara på allt...tror jag?? ;)

    SvaraRadera